Skylark PR

Testa PR du med!

Allt färre köper en annons i tidningen för att få ut sitt budskap. Allt fler satsar på PR. Bland svenska företag anses numera PR vara det mest lönsamma sättet för marknadsföring och kommunikation.

Hela 62 procent av företagen anser att PR-satsningar har hög eller väldigt hög lönsamhet (ROI). Motsvarande siffra för reklam i sociala medier är 44 procent, reklam i tryckta medier är 38 och bannerannonsering bara 21 procent. Bland svenska myndigheter är PR det högst prioriterade kommunikationsverktyget efter den egna hemsidan. (Källor Tendensrapport 2013 och Dagens Opinion sep 2013)

Vad är då PR? Helt kort kan sägas att PR bygger på dialog och att göra bra saker som leder till förtjänad uppmärksamhet – jämfört med reklamen där man köper sig uppmärksamhet. PR handlar således mera om vad man faktiskt gör än vad man säger. PR är en förkortning av publika relationer men vi brukar tänka att PR också kan stå för ”På Riktigt”!

Vill du veta mera om PR och kanske börja använda verktyget i praktiken? Skylark har skapat tre olika paket för företag, organisationer, myndigheter, platser och individer som vill testa PT.

  • PR Intro
    PR Intro

    Lär känna verktygen.
    Upptäck möjligheterna.
    Börja spåna.
  • PR Intro
    PR Idé & Aktivitet

    Ta fram en egen PR-idé.
    Pröva hur den fungerar.
  • PR Intro
    PR Startpaket
    100 Dagar

    Arbeta strukturerat med PR.
    Ta fram en egen handlingsplan.

PR Intro

Inspiration och introduktion för dig som vill få bättre kläm på PR. Ett 3 timmars teoripass som varvas med praktiska övningar. Max 12 deltagare per pass.
Vad är PR? Hur arbetar man effektivt med PR? Vilka är de viktigaste kanalerna? På vilket sätt kan sociala medier vara till nytta?
”Så lönsamt kan PR vara”; möt företagaren som fick 500 kronor tillbaka på varje satsad krona i sin marknadsföring.
I slutet på dagen repeterar vi genom att spåna PR-möjligheter för respektive deltagare.
Mål: Deltagarna ska förstå PR-verktygets möjligheter och styrkor, och inspireras att börja använda PR i den egna verksamheten.

Kursledare: Jerker Sjödin & Linda Jonsson
Pris: 2 500 SEK / pers. Moms tillkommer.
Tid & plats: Tors 21 nov kl 09-12 och tors 5 dec kl 09-12

PR Idé & Aktivitet

Övning i skarpt läge för dig som vill ta fram och arbeta strategiskt med en egen PR-aktivitet. En 3-stegsövning enligt modellen Analys-Idé-Aktion för upp till 3 personer per organisation.
Vad betyder strategisk och proaktiv PR? Hur gör man för att bygga relationer och renommé med hjälp av PR-aktiviteter? Vad innebär omvärldsdrivet kommunikationsarbete? Vilka kanaler är mest effektiva?
”Möjligheter i det nya, digitala medielandskapet”; en fördjupning signerad en av landets ledande digitala PR-strateger.
Vi träffas i tre omgångar:
a) 2 timmar Analys och research utifrån era behov och mål.
b) 2 timmar Kreativ workshop, där vi spånar fram minst en fullt genomförbar PR-aktivitet.
c) 2 timmar Aktion-pass, där PR-idéerna bearbetas och försätts i skarpt läge, färdiga att förverkliga.
Om ni önskar kan fler organisationer delta. Då utsträcks Workshop och Aktion-pass med en timme per organisation.
Mål: Deltagaren ska förstå innebörden av strategisk och proaktiv PR och ha förberett en egen PR-aktivitet som är färdig att genomföra.

Kursledare: Jerker Sjödin & Jesper Johansson
Pris: 25 000 SEK per deltagande organisation/företag. Moms tillkommer.

PR Startpaket
100 Dagar

Ett stödpaket för dig som vill arbeta strukturerat och systematiskt med PR. Antingen kring en isolerad företeelse (projekt, kampanj, förändringsprocess) eller som en del av er externa och interna kommunikation.
På vilket sätt kan PR bidra till att vi uppnår våra affärs- och verksamhetsmål? Vilka är våra huvudbudskap? Vilka är våra prioriterade målgrupper och kanaler? Hur gör vi för att få ut rätt budskap vid rätt tillfälle till rätt publik?
”PR är en ledningsfråga”; vår erfarne managementkonsult säkrar strategisk höjd i arbetet.
Paketet har upplägget Analys-Workshop-Handlingsplan. Totalt sträcker sig vårt samarbete över 100 dagar, från uppstartsmöte till leverans av färdig handlingsplan. Er närvaro (med upp till fyra personer) blir minst 12 timmar per person och om möjligt ännu mera. Utöver workshop och möten blir det många kompletterande kontakter via telefon och mejl.
Mål: Tillsammans skapar vi en unik kommunikationsplattform och en operativt orienterad handlingsplan, där strategier och mål bryts ner i ett antal konkreta aktiviteter. Därmed ska deltagarna ha en stabil grund att stå på för det fortsatta PR- och kommunikationsarbetet.

Projektledare: Jerker Sjödin, Olof Hellström & Annika Nordgren Christensen
Pris: 95 000 SEK per deltagande företag/organisation. Moms tillkommer.

Intresseanmälan

Skicka intresseanmälan via mejl till paket@skylark.se
Specificera vilket/vilka paket du är intresserad av eller om du vill ha mer information.

Övningsledare
  • PR Intro
    Jerker Sjödin

    VD på Skylark.
    30 år inom PR och media.
    Meriter som föreläsare och
    konsult på Berghs, Westander,
    Springtime mfl.
  • PR Intro
    Linda Jonsson

    Uppvuxen i familjeföretag.
    Drivit flera verksamheter.
    Nu PR-sinnad ägare
    av Vängåvans Grill.
  • PR Intro
    Jesper Johansson

    Digital PR-strateg
    och VD på Osynlig.
    Uppskattad föredragshållare,
    idéspruta och multiföretagare.
  • PR Intro
    Olof Hellström

    Managementkonsult och
    VD på Oakgrove.
    Tidigare Connecta.
    Erbjuder strategiskt
    måldrivet förändringsarbete.
Om Skylark PR


Skylark Public Relations AB är en nätverksbaserad och samhällsorienterad PR-byrå som grundades i Stockholm år 2000. Sedan 2006 finns sätet i Sundsvall. Skylarks kunder är företag och organisationer som, i likhet med oss, tror att kommunikation mellan människor bidrar till en både bättre och roligare värld – och till ökad effektivitet och lönsamhet.

Några kunder vi arbetat med genom åren är Fiber Optic Valley, Gävle kommun, Läkemedelsverket, Länsförsäkringar Sthlm, Naturskyddsföreningen, Proffice, Skanska AB, Sollefteå kommun, Svanen miljömärkning, Svenskt Näringsliv och Sveriges Muséer.

Skylarks vision är att bli Norrlands ledande PR-byrå och vi brinner för att hjälpa våra kunder infria sina mål med hjälp av kreativa och strategiska kommunikationslösningar. Tack vare ett stort nätverk med specialister kan vi erbjuda råd och stöd inom snart sagt alla kommunikativa discipliner.

Kontakta oss idag så bokar vi tid för ett förutsättningslöst möte där vi diskuterar de behov och utmaningar ni står inför vad gäller marknadsföring och kommunikation.